Hoe ziet een optimaal keuzemenu eruit?
De tijd van handmatig bellers doorverbinden is voorbij. Met ons Interactive Voice Response-systeem (IVR) kunt u op vele manieren een automatische doorschakeling regelen. Een populaire manier van bellers doorschakelen is middels een keuzemenu.
Het keuzemenu schotelt bellers opties voor waar ze met de nummertoetsen tussen kiezen.
Als nummereigenaar bepaalt u of een toets een nieuw niveau in het keuzemenu ontvouwt, of direct naar het toestel van een medewerker doorverbindt. Een toetsindruk kan ook een meldtekst of een andere functie activeren, zoals het digitaal antwoordapparaat.
Hoe eenvoudiger, hoe beter
Met zoveel mogelijkheden om het keuzemenu naar uw hand te zetten, is het verleidelijk om een uitgebreid menu te creëren, waarin voor elke mogelijke vraag een optie bestaat. Maar dan bestaat het gevaar dat uw belmenu te overweldigend wordt, met het risico dat u bellers verliest bij het navigeren door dat menu.
Het is dus zaak de balans te vinden tussen uw bellers niet vermoeien, en de gesprekken naar de juiste medewerkers te leiden. Dat kan door de volgende ongeschreven regels in acht te nemen.
- Gebruik woorden die klanten gebruiken
- Minder is beter
- Niet meer dan drie niveaus
- Eerst de keuze, dan het nummer
- Voorkom een lus
Experts in keuzemenu’s
Heeft u vragen over –of ideeën voor– een keuzemenu en zou u die eens met een expert willen bespreken? Wij zitten klaar om u te helpen. Mail ons op post@belfabriek.nl of bel ons tijdens kantooruren op 0800-BELFABRIEK (0800-235 3227). Eén van onze experts helpt u graag op weg.









